Neplodnost, spermie a zinek

Koloidní zinek » Neplodnost, spermie a zinek

Spermie

Zinek a kyselina listová přispívají ke zvýšení produkce spermií.

Ve studii, která zahrnovala 100 mužů se sníženou plodností, u kterých nebyla známa příčina tohoto jejich zdravotního problému, podávali lékaři těmto mužům doplňky zinku a kyseliny listové. Po dvaceti šesti týdnech suplementace se ukázalo zvýšení počtu spermií o 74 %.

Kyselina listová se nachází v hojnosti např. v zelené listové zelenině, luštěninách či pomerančích. Bohatým zdrojem zinku je mimo jiné dýňové semeno.

Zdroj: Fertility and Sterility 2002;77:491-498

Zvyšováni počtu spermií


4. 2. 2003. Mužský organismus vytváří spermie bez ustání, muži však ovlivňuji jejich počet, kvalitu a tím i svou plodnost tím, co jedí. Muži by proto měli jíst zdravou a vyváženou stravu, tedy potraviny bohaté na základní mastné kyseliny (například tučné ryby a polynenasycené oleje), vitaminy A, B, C a E a také zinek a hořčík. Vitamín C a zinek hrají vysoce specifickou úlohu.

Vitamin C


Když spermie vstoupí do ženského těla, začnou se v něm tvořit protilátky, pod jejichž vlivem spermie vytvářejí shluky, což komplikuje oplodnění vajička. Vitamín C tuto nežádoucí reakci omezuje. Muž, který chce zvýšit svou plodnost na maximální úroveň, by měl jíst nejméně pět dávek ovoce a zeleniny denně.

Zinek


Třebaže množství zinku v těle bývá velmi malé, z hlediska mužské plodnosti jde o zásadní prvek. Zinek se soustřeďuje v mužských pohlavních žlázách i vlastních spermiích a pomáhá vytvářet spermie a mužské hormony. Muži ztrácejí určité množství zinku v potu a také v moči. Pokud jim zásoby tohoto prvku klesnou, sníží se i hladina mužských hormonů a plodnost. Tělo potřebuje pouze malé množství zinku, a to z mnoha zdrojů. Potravinové doplňky mohou zvýšit přívod zinku nad doporučenou denní dávku 15 miligramu. Nadbytečné množství zinku však může způsobit horečku, nevolnost a zvracení.

Nejlepším zdrojem zinku jsou ústřice a garnáti, ale velké množství zinku je i v jiných korýších (krabech, slávkách, mořských racích), sardinkách, krůtím, kachním, husím, zvěřinovém a obecně v livovém mase. Zinek obsahují i tvrdé a drolivé sýry, vejce, celozrnné potraviny a hnědá rýže. Plodnost lze zvyšovat i konzumací ořechů, jež obsahují zinek, hořčík a vitamín E a B6. Lískové ořechy, mandle a slunečnicová semínka obsahují velké množství vitamínu E, sezamová semínka, dýňová semínka, para ořechy a piniové ořechy zase zinku.

Zdravý přívod krve
Také zkornatělé cévy (ateroskleróza, arterioskleróza) mohou ovlivnit mužskou potenci, neboť brání přívodu krve do penisu a varlat, čímž způsobují problémy s tvorbou spermií. Pokud si chcete udržet zdravé cévy, dodržujte vždy zásady vyživy pro zdravé srdce a nejméně dvakrát do týdne jezte tučne ryby.

Zdroj: Celý život ve formě - Reader´s Digest Výběr

Řadit podle||
Zobrazit všechno | Stránky:
Zobrazit všechno | Stránky:
  • Přidat odkaz na:
  • facebook.com